Rady a Tipy

Myšlenky na sebevraždu má čím dál tím víc lidí. Pomoci může právě tato krizová linka

V březnu tohoto roku se svět diametrálně změnil. Běžnou životní rutinu nahradil stres, nejistota a strach. Koronavirus změnil naše chování, zvyky a ohrozil nejen fyzické, ale i duševní zdraví.

Strach z neznámého, ztráta životních jistot, práce, financí, starost o blízkého. To vše se podepsalo na psychické nepohodě. K přetíženým nemocnicím se přidali i přetížené krizové linky důvěry, kterých máme na Slovensku několik.

„Od prvního potvrzeného případu COVID-19 v březnu tohoto roku jsme zaznamenali na linkách důvěry enormní nárůst kontaktů. Začali se ozývat i senioři a lidé v krizových životních situacích. Oproti březnu 2019 jsme zaznamenali pětinásobný nárůst kontaktů, „říká Marek Madre, psycholog z Krizové linky pomoci.

Situace v oblasti duševního zdraví se však ani v druhé vlně nezlepšuje. „V listopadu jsme měli nejvíce kontaktů v historii. Za jediný měsíc jsme poskytli 4015 konzultací, „dodává.

Přitom nešlo jen o strach, úzkost nebo lehké formy deprese. „V listopadu bylo 21% kontaktů s myšlenkami na sebevraždu nebo s pokusem o ni. Dnes na Slovensku přibližně 1500 lidí měsíčně vyťukat do Googlu slovní spojení chci se zabít, „říká o aktuální situaci Marek Madras.


Druhá vlna přinesla nové problémy
Vývoj v ostatních zemích naznačoval, jak se bude dopad pandemie na duševní zdraví projevovat i na Slovensku. Nárůst psychických problémů byl celosvětový. Prakticky okamžitě po nástupu pandemie byly linky duševní pomoci přetížené.

„Naše původní Internetová poradna pro mladé, která se specializovala hlavně na internetové anonymní poradenství, nezvládala prudký nárůst kontaktů,“ říká Marek Madras. Situace se stabilizovala i díky podpoře telekomunikačního partnera, společnosti Orange.

Během pár dní se krizová linka rozrostla ze 40 na 120 odborníků. Na Krizové lince pomoci je dnes možné využívat konzultaci prostřednictvím chatu, bezplatného telefonního čísla 0800 500 333, e-mailu i videohovoru.

„Jako telekomunikační společnost jsme dokázali přispět rychlou podporou technického zabezpečení i finančně. Zřídili jsme bezplatné telefonní číslo 0800 500 333 a v extrémně krátkém čase 12 dní vytvořily malé call centrum. Standardně to trvá měsíc a více, „říká Andrea Ungvölgyi, správkyně Nadace Orange.

Během první vlny se na linky důvěry obraceli více senioři a navrátilci z center, kde docházelo k závažným životním krizím. Během léta nastal mírný pokles kontaktů, ale od poloviny září počet kontaktů opět stoupá.

„Ve zvýšené míře zaznamenáváme duševní problémy spojené se stresem. Stoupá agrese vůči státu i vůči příbuzným. Přibývají kontakty ze strany zdravotníků, kteří se cítí přetížení a frustrovaní, pod tlakem a čelí dlouhodobé únavě, „popisuje aktuální situaci Marek Madras.

Díky mapování online světa bylo zaznamenáno i několik případů, kdy chtěli lidé streamovat sebevraždu online. „O tomto tématu se málo mluví, ale objevuje se i na Slovensku. Mladí lidé filmovali přípravu své smrti. Nakonec jsme pomohli a dokázali být přítomni v jejich komunitě a zasáhnout, aby nedošlo k tragédii, „říká Marek Madras.

Kontaktovat pomoc včas může takovým kritickým situacím zabránit. Krizovou linku pomoci přitom může kontaktovat opravdu každý, bezplatně a pro nejzávažnější případy přibyl i krizový výjezdový tým pracovníků. Ten v Bratislavském a Trnavském kraji dokáže pomoci i přímo v terénu.

Při domácím násilí se ukázal jako vhodný tichý kontakt
Vlivem pandemie podle Madra stoupl trojnásobně počet kontaktů s domácím násilím. V tomto konkrétním případě však neměly všechny linky stejnou situaci.

„Na telefonní lince poklesly kontakty, protože oběti byly s agresorem často ve vlastních bytech a nemohli se mluvit. Vhodnou formou pomoci se zde ukázaly tiché možnosti kontaktu. Oběti vyhledávali chatovací a mailovou komunikaci, „říká Marek Madre o způsobu, jak se snaží najít oběti násilí tichou a nenápadnou pomoc.

Moderní krizové linky proto využívají i tiché možnosti kontaktu, které dokáží pomoci i v případě, že je člověk přímo ohrožován.

Jako výhoda se ukazuje, že Krizová linka pomoci je anonymní pouze jednostranně. Člověk si na webové stránce může vybrat, s kým chce komunikovat. Tím vzniká vztah větší důvěry a 99% kontaktů následně na linku zavolá is poděkováním nebo s tím, jak se jim problém podařilo zvládnout.

Pomoci může i jediný telefonát
Krizová linka pomoci je pro každého 24 hodin denně. Bez ohledu na to, zda jde o kritickou situaci nebo jen strach, či samotu.

Je důležité, aby ani s obavami a strachy lidé nezůstávaly sami. V opačném případě se utrpení pouze prohlubuje. Řešením může být opravdu i jediný telefonát.